Ηλεκτρονικό «μάτι» που θα παρακολουθεί μέσω δορυφόρου από τον Έβρο μέχρι και την Κρήτη κάθε σημείο τροφοδοσίας του πετρελαίου, πρόκειται να εγκαταστήσει το υπουργείο Οικονομικών


Ηλεκτρονικό «μάτι» που θα παρακολουθεί μέσω δορυφόρου από τον Έβρο μέχρι και την Κρήτη κάθε σημείο τροφοδοσίας του πετρελαίου, πρόκειται να εγκαταστήσει το υπουργείο Οικονομικών για να περιορίσει το λαθρεμπόριο στα καύσιμα που έχει προσλάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.

Παράλληλα σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή  με σκοπό να ψηφιστεί πριν τις εθνικές εκλογές, καταργείται ο υφιστάμενος  χρωματισμός στο πετρέλαιο (πχ κόκκινο για το πετρέλαιο θέρμανσης κλπ.)  και εισάγεται νέα υψηλού επιπέδου τεχνολογία για τον έλεγχο των καυσίμων.
Με το ίδιο νομοσχέδιο καθιερώνονται επίσης «δρακόντειες» ποινές για τους λαθρέμπορους,  που μέχρι σήμερα είχαν καταφέρει να δρουν ανενόχλητοι. Πλέον όποιος συλλαμβάνεται  για λαθρεμπόριο θα διώκεται με πολύ σκληρές διατάξεις, παρόμοιες με αυτές που προβλέπονται για το οργανωμένο έγκλημα (σ.σ. έως και ισόβια κάθειρξη).

Ενώ διώξεις θα ασκεί ο Εισαγγελέας και για ολόκληρο  το κύκλωμα που συναλλάχθηκε μαζί του. Από το διυλιστήριο (προμηθευτές) μέχρι και την  αντλία διανομής ( πελάτες).

Εκτιμάται  ότι κάθε χρόνο το  ελληνικό δημόσιο χάνει από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης και τον ΦΠΑ περί τα 500 με 600 εκατ. ευρώ  από το εκτεταμένο λαθρεμπόριο που γίνεται στα καύσιμα. Αξιωματούχοι του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι οι απώλειες αυτές ενδεχομένως να είναι μεγαλύτερες αν ληφθούν υπόψη και οι εικονικές εξαγωγές που γίνονται άλλα κράτη, ενώ άγνωστες παραμένουν οι απώλειες εσόδων που έχει το κράτος από την παράνομη διακίνηση  πετρελαίου που γίνεται στο χώρο της ναυτιλίας.

Αναλυτικότερα, όμως το σχέδιο νόμου για τον αποτελεσματικότερο έλεγχο στο σύστημα εκροών – εισροών σε όλα τα στάδια διακίνησης του πετρελαίου θα προβλέπει:

Την καθιέρωση ηλεκτρονικού συστήματος παρακολούθησης του πετρελαίου. Αυτό θα γίνει σε συνεργασία με την κορυφαία διεθνώς ελληνική εταιρία συστημάτων παρακολούθησης και ελέγχου G4S.  Κατά πληροφορίες, το σύστημα θα παρακολουθεί και θα καταγράφει διαρκώς την πορεία κάθε λίτρου καυσίμου που διακινείται στην αγορά. Το νέο σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης θα γίνεται  μέσω δορυφόρου (GPS) και θα δείχνει ανά πάσα στιγμή  στους ελεγκτές κάθε  βυτίο ή πλοίο που εφοδιάζεται, πόση ώρα κράτησε ο εφοδιασμός του, η διαδρομή που ακολούθησε κλπ.

Εισάγεται υψηλού επιπέδου τεχνολογία, με την ανάμειξη μοριακού ιχνηθέτη στο καύσιμο πριν καν αυτό διατεθεί στην αγορά. Μπαίνει τέλος και στα «χρώματα» των καυσίμων, αφού ο αποχρωματισμός τους αποδείχτηκε εύκολη υπόθεση για τους λαθρέμπορους (σ.σ: σε αυτοσχέδια «διυλιστήρια» κλπ.). Τώρα πλέον κάθε ποσότητα καυσίμου που κυκλοφορεί θα έχει την δική της «ταυτότητα».  Θα εντοπίζεται με ραδιοκύματα και θα μαρτυρά την προέλευσή του, πού και πότε σημάνθηκε με τον ιχνηθέτη κλπ. Η ταυτότητα αυτή δεν μπορεί να «σβήσει» ή να αφαιρεθεί. Οι έλεγχοι θα γίνονται με μια φορητή ηλεκτρονική συσκευή, μεγέθους μικρής βαλίτσας. Το κόστος του χημικού αυτού πρόσθετου είναι 90 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, δηλαδή κοστίζει 0,0009 του ευρώ ανά λίτρο καυσίμου. Δεν έχει αποσαφηνιστεί όμως ακόμα ποιος θα επιβαρυνθεί το κόστος αυτό. Αν το  επιβαρυνθεί ο καταναλωτής, σημαίνει επιπλέον 5ως 10 σεντς για κάθε πλήρες γέμισμα του ρεζερβουάρ. Υπάρχει όμως εισήγηση να αναλάβει το κόστος το δημόσιο, αφού τα οφέλη από πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων θα ξεπεράσουν τα 500-600 εκατ. ευρώ το χρόνο.

Επιβάλλεται σύστημα εισροών-εκροών παντού: σε πρατήρια, βυτία, διυλιστήρια, εφοδιαστικά  πλοία («σλέπια») και αποθήκες υγρών καυσίμων. Έτσι θα ελέγχεται διαρκώς και ηλεκτρονικά «τι μπαίνει και τι βγαίνει» από κάθε σημείο τροφοδοσίας.

Εισάγεται η Τηλεματική ειδοποίηση σε όλα τα μέσα μεταφοράς καύσιμων, για να ελέγχεται σε πραγματικό χρόνο,  ακόμα και τι ώρα ακριβώς δίνει κάποιος καύσιμο και σε ποιον. Επίσης, απαγορεύεται να μην έχουν ενδείξεις πλέον τα βυτιοφόρα. Κάθε  όχημα αλλά και κάθε εφοδιαστικό πλοιάριο θα φέρουν πλέον εμφανή τα διακριτικά της εταιρίας της οποίας μεταφέρουν καύσιμα (βάσει τιμολογίου). Έτσι κάθε όχημα θα έχει στο βυτίο του καύσιμο από την ίδια εταιρία. Αν βρεθεί νοθευμένο δείγμα, δεν θα μπορεί κανείς να επικαλεστεί ανάμιξή του με υπόλοιπο από άλλη εταιρία. Αν ένα πρατήριο θέλει πχ να προμηθεύεται από δύο διαφορετικές εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών, πρέπει να χρησιμοποιεί και δύο διαφορετικά οχήματα, για να φέρει η κάθε μία ξεχωριστά την ευθύνη για το τι καύσιμο παραδίδει.

Μάριος Χριστοδούλου
bankingnews

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s