Απο τον αναγνώστη μας Λεωνίδα Κουμάκη
Στην σημερινή Ελλάδα της υπέρμετρης φορολογίας, της μείωσης των μισθών και των συντάξεων, των διαδηλώσεων για την οικονομική εξαθλίωση εκτεταμένων στρωμάτων της ελληνικής κοινωνίας, της καλπάζουσας ανεργίας (ιδιαίτερα των νέων), του καρκινώματος της λαθρομετανάστευσης που μετέτρεψε την Ελλάδα σε Ελντοράντο σωματέμπορων και αδίστακτων εμπόρων ψεύτικης ελπίδας σε εκατοντάδες χιλιάδες δυστυχισμένους ανθρώπους, η Ελληνίδα νοικοκυρά συνεχίζει να χρυσοπληρώνει από το υστέρημα της ελάχιστες πολυεθνικές οι οποίες (κατά την γνώμη μας) έχουν στήσει σε βάρος της ένα μεγάλο φαγοπότι μοσχοπουλώντας απορρυπαντικά πλυντηρίου (και όχι μόνο) σε ανεξέλεγκτες τιμές!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά: Στις δύσκολες μέρες μας, στον τομέα των απορρυπαντικών (πλυντηρίου και με το χέρι) μόλις τρεις πολυεθνικές κυριαρχούν στα ράφια των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας (σε μικρότερα καταστήματα καλύπτουν ακόμα και το 100% των αντίστοιχων ραφιών!). Κατ΄ αρχή ας δούμε, σύντομα και περιληπτικά, την «ταυτότητα» αυτών των ελάχιστων πολυεθνικών:
Η μεγαλύτερη από τις τρεις στην Ελληνική αγορά (και όχι μόνο) είναι η Procter & Gamble. Μια γιγαντιαία πολυεθνική με κύκλο εργασιών 82,6 δις Δολάρια το 2011 και καθαρά κέρδη 11,7 δις Δολάρια – ο Πρόεδρος και Chief Executive Officer της εταιρίας (RobertA. McDonald) την οικονομική περίοδο 2010-2011 είχε σαν ετήσιες απολαβές (ούτε λίγο, ούτε πολύ) 16.188.037 Δολάρια ή 1.349.003 Δολάρια τον μήνα ή 44.967 Δολάρια την ημέρα (εργάσιμη ή όχι)!
Η πολυεθνική αυτή έχει παρουσία σε 80 χώρες (και στην Ελλάδα από το 1960 με την Procter & GambleHellas) αλλά πουλάει τα προϊόντα της (συνολικά) σε 180 χώρες του κόσμου. Η ελληνική θυγατρική του παγκόσμιου γίγαντα διαθέτει δεκάδες προϊόντα στην Ελληνική αγορά (μεταξύ των οποίων Pampers, Pantene, Gillette, Oral–B, Wella, Camay κ.π.α).
Το οικονομικό έτος Ιουλίου 2010 / Ιουνίου 2011 η Procter & GambleHellasπραγματοποίησε κύκλο εργασιών 419,7 εκ. Ευρώ (καθαρά προ φόρων κέρδη 11,2 εκ. Ευρώ) ενώ υπολογίζεται ότι απασχολεί στην Ελλάδα 300 περίπου εργαζόμενους.
Για να φθάσει σε τέτοιες «επιδόσεις» η P&G φρόντιζε, μεταξύ άλλων, να εξαγοράζει πετυχημένα σήματα της Ελληνικής αγοράς τα οποία για μια χρονική περίοδο παρήγαγε στην Ελλάδα και μετά τα μετέτρεπε σε εισαγόμενα. Αυτό δηλαδή που έγινε στην περίπτωση των απορρυπαντικών με τα σήματα Tide (παράγονταν στην Βιοχρώμ μέχρι το 1996) ή τα ROL, Essex (το 2004 εξαγοράστηκαν από την Rolco /ΒΙΑΝΙΛ, στην οποία συνεχίστηκε η παραγωγή τους μέχρι το 2007 οπότε και η παραγωγή μεταφέρθηκε εκτός Ελλάδος).
Σήμερα η Procter & Gambleκυριαρχεί στην Ελληνική αγορά με πιο σημαντικά σήματα τα εισαγόμενα (και πανάκριβα) προϊόντα Ariel (με συστηματική, διαφημιστική «πλύση εγκεφάλου» από γνωστή, ευτραφή κυρία της τηλεόρασης και του κινηματογράφου), Essex, Lenor, Rol και Tide.
Η Unilever, μια Αγγλο-Ολλανδική εταιρεία που δημιουργήθηκε το 1930 με τη σημερινή της μορφή, θεωρείται σαν μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων παγκοσμίως με περισσότερα από 400 επώνυμα προϊόντα στους τομείς των τροφίμων, παγωτών, οικιακής και προσωπικής φροντίδας και υγιεινής . Το 2011 είχε συνολικές πωλήσεις 46,5 δις Ευρώ, ενώ η ελληνική θυγατρική της (ΕΛΑΪΣ-UNILEVER HELLAS Α.Ε.) 385,8 εκ. Ευρώ το 2010 (9 εκ. Ευρώ κέρδη προ φόρων) με 800 περίπου εργαζόμενους στην χώρα μας, 3 εργοστάσια (Ρέντη, Νέο Φάληρο, Γαστούνη Ηλείας) και σημαντική παρουσία μέσα στις ελληνικές αλυσίδες λιανικής (σε 35 διαφορετικά σημεία).
Η Ελαϊς – UnileverHellas το 2010 εξαγόρασε τον Τομέα Προσωπικής Υγιεινής της Sara Lee και το 2011 το ιστορικό σήμα των παγωτών ΕΒΓΑ. Στην ελληνική αγορά διαθέτει, εκτός από το γνωστό ελαιόλαδο Άλτις (ευτυχώς, αυτό τουλάχιστον εξακολουθεί να παράγεται στην Ελλάδα «ανεβάζοντας» τον αριθμό των εργαζομένων στην ελληνική θυγατρική της πολυεθνικής σε 800) και σειρά άλλων εισαγόμενων σημάτων όπως π.χ. Lipton (τσάι), Βιτάμ, Becelpro–activ (μαργαρίνες), Axe , Rexona (αποσμητικά), Aim, Ultrex, Sunsilk (προσωπικής υγιεινής & περιποίησης μαλλιών), Lux, Dove, (σαπούνια) και πολλά άλλα.
Στον τομέα των απορρυπαντικών & μαλακτικών ρούχων η Ελαϊς – UnileverHellas βρίσκεται σε όλα σχεδόν τα ελληνικά Σουπερμάρκετ με τα εισαγόμενα προϊόντα Skip, OMO και Cajoline. Για τον ΕΑΝ Bar Code που αρχίζει από 520 και βρέθηκε την περίοδο της έρευνας στο προϊόν ΟΜΟ, υπάρχει ειδική αναφορά στο άρθρο μας «Αγοράζουμε Ελληνικά (10): Ο μύθος του κωδικού 520 (EAN Bar Code) και η μεγάλη εξαπάτηση των Ελλήνων καταναλωτών»
Η Γερμανικών συμφερόντων Henkel ιδρύθηκε το 1876 με έδρα το Dusseldorf και το 2011 είχε κύκλο εργασιών 15,6 δις Ευρώ (+3,4% σε σχέση με το προηγούμενο έτος) και κέρδη προ φόρων ή τόκων 2,029 δις Ευρώ.
Η Henkel επεκτάθηκε στην Ελλάδα το 1989 εξαγοράζοντας την εταιρία «Τ. Τρύφων – Π. Καστρίνης ΑΕ» (αρχικά με ποσοστό 57%) και στην συνέχεια μετονομάστηκε σε Henkel Ελλάς αποκτώντας πλήρη έλεγχο και διαθέτοντας επώνυμα προϊόντα στους εμπορικούς τομείς απορρυπαντικών, οικιακών καθαριστικών, συγκολλητικών ουσιών και διαφόρων βιομηχανικών προϊόντων.
Ο συνολικός κύκλος εργασιών του Ομίλου στην Ελλάδα ανέρχεται σε 97 εκ. Ευρώ περίπου σύμφωνα με τους ισολογισμούς των εταιριών Henkel Ελλάς με κύκλο εργασιών 57,3 εκ. Ευρώ και προ φόρων κέρδη 1,9 εκ. Ευρώ (2010) και Rilken με κύκλο εργασιών 39,7 εκ. Ευρώ και κέρδη 690 χιλ. Ευρώ (2011).
Ο Όμιλος Henkel απασχολεί (συνολικά) στην Ελλάδα 261 εργαζόμενους – το 2011 κατέλαβε την όγδοη θέση των εταιριών που εξασφαλίζουν το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην κατηγορία πέραν των 250 εργαζομένων.
Η Henkel Ελλάς διαθέτει στη χώρα μας τα εισαγόμενα απορρυπαντικά για πλυντήρια Dixan, Neomat(παράγονται σε άγνωστη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά έχουν κωδικό EAN Bar Code που αρχίζει από 520) και για πλύσιμο με το χέρι (Persil).
Οι τρεις παραπάνω πολυεθνικές καλύπτουν το συντριπτικό ποσοστό των ραφιών των μεγαλύτερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας στον τομέα των απορρυπαντικών (πλυντηρίου & με το χέρι), πουλώντας τα προϊόντα τους στην Ελληνίδα νοικοκυρά σε πανάκριβες τιμές σε σχέση με τα απορρυπαντικά που παράγονται και συσκευάζονται στην Ελλάδα είτε «μετρούνται» με γραμμάρια, είτε με «μεζούρες» σε συνδυασμό με «τιμή ανά πλύση»!
Οι πρώτες δύο, καταδικάστηκαν πριν από ένα χρόνο σε πρόστιμο ύψους 315 εκατομμυρίων Ευρώ από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για «συνεννόηση στον καθορισμό τιμών σε σκόνη σαπουνιού σε 8 Ευρωπαϊκές χώρες» μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα!
Η τρίτη εταιρία απαλλάχτηκε γιατί παρέδωσε στοιχεία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού για το καρτέλ που λειτουργούσε μεταξύ των ετών 2002 και 2005.
Η πρώτη και η τρίτη από τις παραπάνω πολυεθνικές (μαζί με την Colgate Palmolive) καταδικάστηκαν τον Δεκέμβριο του 2011 από την Γαλλική Επιτροπή Ανταγωνισμού για καρτέλ που ρύθμιζε τις τιμές απορρυπαντικών (σκόνη, υγρά, ταμπλέτες), μεταξύ των ετών 1994 και 2004 σε πρόστιμο συνολικού ύψους 361 εκατομμυρίων Ευρώ. Η δεύτερη από τις παραπάνω πολυεθνικές απαλλάχτηκε με την ίδια Κοινοτική νομοθεσία περί «συνεργασίας».
Βέβαια σε οικονομικούς γίγαντες που κάθε χρόνο έχουν κέρδη αρκετών δισεκατομμυρίων, τα «πρόστιμα» της τάξεως των 300 εκατομμυρίων Ευρώ, εκ πρώτης όψεως, δεν φαίνονται και ιδιαίτερα επώδυνα ή «αποτρεπτικά»!
Όσον αφορά τις ενδείξεις της συσκευασίας, το «νομικό πλαίσιο» που καθορίζεται από τις Βρυξέλλες παραχωρεί στους παραγωγούς πλήρη και απεριόριστη ελευθερία, εκτός από την δυνατότητα μη αναγραφής της συγκεκριμένης «χώρας παραγωγής» εντός της ΕΕ και στην χωρητικότητα κάθε συσκευασίας!
Η «αφορμή» είναι ότι κάθε απορρυπαντικό δεν έχει την ίδια «δύναμη» για να συγκριθεί η τιμή του μόνο με την χωρητικότητα της συσκευασίας, αλλά πόσες «πλύσεις» μπορεί να κάνει στο πλυντήριο (τώρα αν το πλυντήριο είναι μικρό ή μεσαίο ή μεγάλο και αν οι «πλύσεις» δεν είναι παντού οι ίδιες, είναι άλλο θέμα!). Έτσι, ο Κοινοτικός Κανονισμός 648/2004 «απελευθερώνει» τις χωρητικότητες των απορρυπαντικών και «υποχρεώνει» τον παραγωγό να αναφέρει τον «αριθμό πλύσεων» ανά συσκευασία, ενώ η Ελληνική Αγορανομική Διάταξη 4/2011 υποχρεώνει τον λιανοπωλητή να αναφέρει στο ράφι την «τιμή ανά πλύση» που έχει το συγκεκριμένο απορρυπαντικό στο ράφι – κάτι που αναγράφεται υποχρεωτικά (με μικρά γράμματα σαν ψείρες) αλλά είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αντιληπτό και να αξιολογηθεί από ένα μέσο Έλληνα καταναλωτή!
Στην έρευνα αγοράς που πραγματοποιήσαμε τους μήνες Ιούλιο / Αύγουστο 2012 στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας εντοπίστηκαν (τουλάχιστον) είκοσι μία (21!) διαφορετικές χωρητικότητες σε συσκευασίες εισαγόμενων απορρυπαντικών των κυρίαρχων τριών πολυεθνικών, σε κανονικές τιμές (όχι προσφορών περιορισμένης χρονικής διάρκειας), ως εξής:
-
380 γραμμάρια (ROL / Procter & Gamble). Για πλύσιμο με το χέρι. Μέση Λιανική Τιμή: 1,47 Ευρώ. Τιμή ανά γραμμάριο 0,0038 Ευρώ.
-
400 γραμμάρια (Persil / Henkel). Για πλύσιμο με το χέρι. Μέση Λιανική Τιμή: 1,33 Ευρώ, τιμή ανά γραμμάριο 0,0033 Ευρώ.
-
450 γραμμάρια (ΟΜΟ / Unilever και Tide / Procter & Gamble). Για πλύσιμο με το χέρι. Μέση Λιανική Τιμή: 1,39 το ΟΜΟ, και 1,35 Ευρώ το Tide, δηλαδή 0,0030 Ευρώ περίπου ανά γραμμάριο).
-
900 γραμμάρια (Tide / Procter & Gamble). Για πλύσιμο με το χέρι. Μέση Λιανική Τιμή: 2,69 Ευρώ, τιμή ανά γραμμάριο 0,0029 Ευρώ.
-
980 γραμμάρια (Neomat / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 5,60 Ευρώ, 14 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,40 Ευρώ
-
1.000 γραμμάρια (ΟΜΟ / Unilever). Για πλύσιμο με το χέρι. Μέση Λιανική Τιμή: 2,66 Ευρώ, τιμή ανά γραμμάριο 0,0026 Ευρώ.
-
1.120 γραμμάρια (Ariel / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 6,48 Ευρώ, 14 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,46 Ευρώ.
-
1.800 γραμμάρια (Essex / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 5,59 Ευρώ, 27 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,21 Ευρώ.
-
1.920 γραμμάρια (Ariel / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 9,75 Ευρώ, 24 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,40 Ευρώ.
-
2.160 γραμμάρια (Dixan / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 9,99 Ευρώ, 27 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,37 Ευρώ.
-
2.295 γραμμάρια (Skip / Unilever). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 10,25 Ευρώ, 27 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,38 Ευρώ.
-
3.200 γραμμάρια (Ariel / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 14,00 Ευρώ, 40 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,35 Ευρώ.
-
3.740 γραμμάρια (Essex / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 9,95 Ευρώ, 55 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,18 Ευρώ.
-
3.850 γραμμάρια (Neomat / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 11,00 Ευρώ, 55 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,20 Ευρώ.
-
4.200 γραμμάρια (Neomat / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 11,50 Ευρώ, 60 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,19 Ευρώ.
-
4.480 γραμμάρια (Lenor / Procter & Gamble). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 15,12 Ευρώ, 56 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,27 Ευρώ.
-
4.800 γραμμάρια (Dixan / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 17,40 Ευρώ 60 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,29 Ευρώ.
-
4.890 γραμμάρια (ΟΜΟ / Unilever). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 12,95 Ευρώ, 60 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,21 Ευρώ.
-
5.040 γραμμάρια (Dixan / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 17,40 Ευρώ, 60 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,29 Ευρώ.
-
5.100 γραμμάρια (Skip / Unilever). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 17,40 Ευρώ, 60 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,29 Ευρώ.
-
5.600 γραμμάρια (Dixan / Henkel). Για πλυντήριο. Μέση Λιανική Τιμή: 19,62 Ευρώ, 70 μεζούρες, τιμή ανά πλύση 0,28 Ευρώ.
Reblogged this on ΝΕΑ ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ ΦΕΛΛΟΥ.
εγω πλεόν κάθε φορά που θα παω στον ΑΒ δίπλα στο σπίτι το διπλο και τριπλότσεκάρω όλα τα προϊόντα ώστε να είμαι σίγουρος τι είναι ελληνικό και τι δεν είναι! γι αυτό και μπράβο στο άρθρο σας γιατί βοηθάει πολύ