O ψεύτης και ο κλέφτης δεν θα ‘πρεπε να χαίρονται … Η επιστήμη ξεχώρισε τα σημάδια του ψεύδους και της απατεωνιάς , και εκτός του ότι μας τα ανακοινώνει ένα προς ένα , τα κωδικοποιεί και σε ρομπότ! Οι τελευταίες μελέτες που έρχονται από το ΜΙΤ της Μασαχουσέτης αποσκοπούν στο να «σκανάρουν» τα κυριότερα χαρακτηριστικά των μη έμπιστων ή ύποπτων ανθρώπων, και μας ενημερώνουν ότι σ΄ ένα 13% του γενικού πληθυσμού οι άνθρωποι είναι ξεκάθαρα άπιστοι ή προδότες , ενώ το 65% είναι κάτι μεικτό: τόσο καλόπιστοι και έμπιστοι όσο και δύσπιστοι και άπιστοι
Η έρευνα εκπονήθηκε με ομάδες εθελοντών φοιτητών που επικοινωνούσαν μεταξύ τους είτε από κοντά είτε μέσω υπολογιστών. Τους ζητήθηκε να χωριστούν σε ομάδες των τεσσάρων και ανά δύο να διαγωνιστούν σε παιχνίδι με μάρκες, αξίας η καθεμία 1$, και με κίνητρο το κέρδος.
Όποιος θα κρατούσε τις μάρκες για τον εαυτό του στο παιχνίδι το οποίο παιζόταν ανά ζεύγη, θα κέρδιζε 4$. Εκείνος που θα μοιραζόταν όλες του τις μάρκες με τον συνεργάτη του κατά τους κανόνες του παιχνιδιού θα κέρδιζε 8 $, ενώ το μέγιστο κέρδος των 12$ περίμενε όποιον θα έκλεβε τον συνέταιρό του παίρνοντας του όλες τις μάρκες χωρίς να επιστρέψει τίποτε. Ο «καταχραστής» θα εισέπραττε τελικά μόνος του 12$, χρήματα τα οποία ίσως δεν θα έβγαζε ούτε στην καλύτερη έκβαση του παιχνιδιού μαζί με τον συνεργάτη του.
Το 22% των συμμετεχόντων, ένας στους πέντε δηλαδή, αποδείχθηκαν αγνοί και έμπιστοι συμπαίκτες και συνέταιροι στο παιχνίδι για το κέρδος. Στο 13% οι παίκτες έκλεψαν από την πρώτη στιγμή τους συνεργάτες τους, ενώ σε ποσοστό 65% η συμπεριφορά ήταν μεικτή: Κρατούσαν μάρκες για τον εαυτό τους, φερόταν με δυσπιστία, προσπαθούσαν να κλέψουν τον συμπαίκτη τους αλλά και επεδείκνυαν συνεργασιμότητα και αμοιβαιότητα. Η έρευνα όμως είχε ως στόχο να εντοπίσει στην απευθείας, ή και κατά την ηλεκτρονική επικοινωνία των διαγωνιζομένων, στοιχεία και χαρακτηριστικά που θα έκαναν τους άγνωστους να αναγνωρίσουν τους έμπιστους (γι’ αυτούς) μεταξύ αγνώστων.
Τα στοιχεία αυτά βρέθηκαν, καταγράφηκαν και αναγνωρίστηκαν, αλλά μόνον κατά την πρόσωπο- με- πρόσωπο επικοινωνία των παικτών, που γνωρίζονταν μεταξύ τους για τις ανάγκες του παιχνιδιού, ενώ δεν εμφανίστηκαν καθόλου «κριτήρια εμπιστοσύνης ή δυσπιστίας» στην ηλεκτρονική επικοινωνία και γνωριμία των παικτών. Το συμπέρασμα αυτό, εξήγησαν στην συνέχεια οι επιστήμονες, καταδεικνύει ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος και το ένστικτο της επιβίωσης έχουν οπτικά σημάδια-κώδικες για να εμπιστευτούν, να συνεργαστούν ή να συνεταιριστούν στην ανθρώπινη αγέλη.
Τέσσερα ήταν τα σημεία- κλειδιά, όπως ανακοινώθηκε, που απέτρεπαν τους παίκτες να δείξουν εμπιστοσύνη στους συν- διαγωνιζόμενους . Για την ακρίβεια, όπως το διατυπώνουν οι επιστήμονες της μελέτης « όταν οι παίκτες γνωρίζονταν face–to– face, ήταν επιτυχέστεροι στο να αναγνωρίζουν πόσο αξιόπιστοι ή έμπιστοι ήταν οι συμπαίκτες τους ». Τα σημεία αυτά , σημάδια-κλειδιά , είναι:
-
Το να απομακρύνεται κάποιος από τον συνομιλητή του
-
Το να τρίβει ή να σφίγγει τα χέρια του νευρικά
-
Το να σταυρώνει τα χέρια του σαν σε αποκλεισμό μπροστά του ή στο στήθος
-
Το να αγγίζει μόνος του το πρόσωπό του, την κοιλιά του ή άλλα σημεία του σώματός του