‘’Corpus Christi’’ & ‘’ΕΛΕΝΗ’’


corpus.jpg

Γράφει ο Μιχάλης Ραμπίδης
Είναι δύσκολη έως ακατόρθωτη η τεκμηρίωση απαγόρευσης της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. ‘’Μπορεί να διαφωνώ μ’ αυτά που λες αλλά θα αγωνιστώ μέχρι θανάτου για το δικαίωμά σου να τα λες’’ είπε ο Βολτέρος.

Σε μια από τις τελευταίες του συνεντεύξεις ο καθηγητής Μαρκ Μαζάουερ τονίζει: ‘’Υπάρχει μια κοινή βολική δικαιολογία για τη βία που λέει ότι για όλα φταίει ο αντίπαλος’’. Γνωρίζει όμως καλά ο κ Μαζάουερ ότι τα Γκούλακ και τα Άουσβιτς δεν δημιουργούνται μόνον από την αντιπαλότητα, αλλά είναι οι τερματικοί κρίκοι σε μια αλυσίδα βίαιων και ανορθόδοξων ενεργειών, που τελικά οδηγούν σε (ιδεολογικό) αδιέξοδο.

Η υπέρ προβολή των εμποδίων από στελέχη της ‘’Χρυσής Αυγής’’, θρησκευτικές οργανώσεις και άλλους πολίτες, για την προβολή της θεατρικής παράστασης ‘’Corpus Christi’’ πλην των άλλων, επιχειρεί να σκιάσει τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα της εποχής μας. Ενίοτε οι δύσκολες καταστάσεις σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, αποπροσανατολίζουν και οδηγούν στην αμνησία, από παραδείγματα προς αποφυγή ή προς μίμηση του παρελθόντος.

To ‘’Corpus Christi’’ είναι έργο του συγγραφέα Τέρενς Μακ Νάλλυ γραμμένο το 1997. Πρωτοεμφανίσθηκε στη σκηνή της Νέας Υόρκης το 1998 και παρουσιάζει τον Ιησού και τους Αποστόλους ως ομοφυλόφιλους άνδρες. Ο Ιούδας προδίδει τον Ιησού λόγω σεξουαλικής αντιζηλίας. Ο Ιησούς ιερουργεί γάμο ομοφυλοφίλων μεταξύ Αποστόλων και πάει λέγοντας …… Είναι όμως ανάξια λόγου η ελευθερία και προστασία της θρησκευτικής συνείδησης, κυρίως όταν πρόκειται για την Χριστιανική (γιατί η Ισλαμική υπέρ προστατεύεται) και δεν χρήζει καμιάς υπεράσπισης; Έχει το δικαίωμα να την διαπομπεύει η τέχνη;

Το 1984 ο ομογενής Έλληνας των ΗΠΑ Νίκος Γκατζογιάννης έγραψε την ιστορία της ζωής του και το θάνατο της μητέρας του. Το βιβλίο βραβεύτηκε από την Β. Λογοτεχνική Εταιρία της Μ. Βρετανίας ως το καλύτερο για το 1984. Με τον ίδιο τίτλο ‘’ΕΛΕΝΗ’’ γυρίστηκε κινφ/κή ταινία (στην Ισπανία γιατί απαγορεύτηκε να γυριστεί στους αυθεντικούς Ελληνικούς χώρους) το 1985 και προβλήθηκε σε όλες τις κινφ/κές αίθουσες του κόσμου, εκτός από την Ελλάδα. Εδώ οι <<προοδευτικοί αριστεροί>> έστησαν σοβαρά επεισόδια, καθώς προπηλάκιζαν και ξυλοφόρτωναν τους θεατές που πήγαιναν να δουν την ταινία.

Θυμάμαι πολύ καλά την εποχή εκείνη γιατί με ευθύνη εργατικού συνδικάτου της Πτολεμαίδας (το ‘’ΕΝΩΤΙΚΟ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ’’ ΔΕΗ σήμερα ‘’ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ’’) φέραμε και προβάλαμε για μια εβδομάδα την ταινία ‘’ΕΛΕΝΗ’’ στην αίθουσα του κιν/φου ‘’ΟΛΥΜΠΙΟΝ’’ της πόλης. Δυο παραστάσεις κάθε μέρα σε αίθουσα κατάμεστη και με την ευθύνη φύλαξης του χώρου έξω από τον κιν/φο να την επιχειρούν τα συνδικαλιστικά στελέχη του δραστήριου και δυναμικού συνδικάτου.

Είναι η ίδια αριστερά που χαρακτηρίζει συνωστισμό στην παραλία της πόλης την καταστροφή της Σμύρνης. Πόσο εύκολα περνά κανείς από τη θέση του θύτη στη θέση του θύματος κ Μαζάουερ …….
Η απεριόριστη ελευθερία του λόγου μπορεί να εξελιχθεί σε ιδιάζουσα μορφή τυραννίας, ακόμα και σε κοινωνίες με σύγχρονους δημοκρατικούς κανόνες. Απλά σ’ αυτές τα όρια μετατίθενται και γίνονται ευρύτερα.

rampidismixahlbaldq43vzj_2012-10-16.jpg

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s