Η «µαφία» του πετρελαίου θέρµανσης και 9 βήματα για την πάταξη του λαθρεμπορίου


Όταν πριν από δυο χρόνια ο τότε «τσάρος» της µνηµονιακής οικονοµίας Γιώργος Παπακωνσταντίνου διακήρυττε ως φωτεινός παντογνώστης ότι η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρµανσης µε αυτόν του πετρελαίου κίνησης είναι η απάντηση στη νοθεία, την παράνοµη διακίνηση και τη φοροδιαφυγή, έκπληκτοι οι πολίτες αναρωτιόντουσαν γιατί τόσα χρόνια οι καθ’ ύλην αρµόδιοι δεν προχωρούσαν σε αυτήν την απλή κίνηση. Γιατί τόσα χρόνια δεν έπαιρναν µια απόφαση που θα είχε ως αποτέλεσµα να εισρέουν κάθε χρόνο στα άδεια ταµεία του ∆ηµοσίου 2-3 δισεκατοµµύρια ευρώ, ποσό που εκτιµάται ότι χάνεται στους δρόµους του λαθρεµπορίου καυσίµων.

Οι ίδιες δηλώσεις έκαναν, από την άλλη, τους πραγµατικούς γνώστες της αγοράς πετρελαίου και γενικώς της αγοράς καυσίµων να υποµειδιούν αφού γνώριζαν πολύ καλά ότι αυτό το µέτρο από µόνο του θα ήταν ακόµα µια θηλιά στον λαιµό των καταναλωτών και δεν θα επέφερε κανένα «ράπισµα» στη νοθεία, την παράνοµη διακίνηση και φοροδιαφυγή. Και αυτό γιατί κανείς από τους αρµοδίους, όπως δείχνει µέχρι σήµερα η πολιτική που έχει ακολουθεί, δεν επιθυµεί να συγκρουστεί με τα συμφέροντα, να βάλει τάξη στην αγορά και να εφαρμόσει τους νόμους που έχουν ψηφιστεί από τη Βουλή.

Έτσι, δυο χρόνια μετά τις μεγαλόσχημες δηλώσεις, η εξίσωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης – θέρμανσης είναι γεγονός, όπως γεγονός είναι ότι έχει ως μοναδικό αποτέλεσμα η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να έχει εκτιναχθεί στα ύψη (κοντά στο 1,40 ευρώ), οι πολίτες να σκέφτονται με τρόμο τον χειμώνα και να κάνουν εκκλήσεις στα στοιχεία της φύσης, την ίδια στιγμή που το λαθρεμπόριο και η νοθεία ζουν και βασιλεύουν. Η εκτόξευση του λαθρεμπορίου και της νοθείας έχει μείνει για μια ακόμα φορά στο απυρόβλητο, αφού οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν, για παράδειγμα, πετρέλαιο ναυτιλίας για να συνεχίζουν ανενόχλητοι τις δραστηριότητές τους, που ισούνται με δισεκατομμύρια ευρώ στη μαύρη αγορά. Η απόφαση για την εξίσωση του ΕΦΚ ήταν το τελικό χτύπημα για τους καταναλωτές αφού νωρίτερα είχε αποφασιστεί από τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου να δοθεί το πράσινο φως στην πετρελαιοκίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, απόφαση πέρα από κάθε επιστημονική λογική, που προκάλεσε την έντονη αντίδραση επιστημονικών φορέων και περιβαλλοντικών οργανώσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Εθελοντικός Οργανισμός για το Αστικό Περιβάλλον ECOCITY με επιστολή του υπογράμμιζε τις τραγικές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία, το περιβάλλον και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς καθώς και «την πλήρη αδυναμία πάταξης της παράνομης διάθεσης και χρήσης νοθευμένου πετρελαίου (θέρμανσης – ναυτιλίας) στην Ελλάδα και ειδικά σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη». Το θέμα αναμένεται να φτάσει τώρα στην Κομισιόν αφού το ECOCITY θα προχωρήσει σε επίσημη καταγγελία παρουσιάζοντας στοιχεία για τη νοθεία καθώς και τις επιπτώσεις στην υγεία του πληθυσμού και το περιβάλλον.

Ο Μαύρος Πιτ

Ο Εθελοντικός Οργανισμός για το Αστικό Περιβάλλον ECOCITY έχει μελετήσει το φαινόμενο της νοθείας και της κλοπής καυσίμων σε βάθος, έχει κάνει συγκεκριμένες προτάσεις και επισημαίνει ότι το μεμονωμένο μέτρο της εξίσωσης του ΕΦΚ μόνο για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι η καλύτερη απόδειξη ότι όσοι εμπλέκονται στην αγορά καυσίμων, από τα αρμόδια υπουργεία μέχρι όλους τους εμπλεκόμενους στην εμπορία, δεν θέλουν να φτιάξουν το σύστημα. Ένα σύστημα που κινείται σε τρεις άξονες, με γιγαντιαία κέρδη αλλά και γιγαντιαίες επιπτώσεις στην οικονομία όπως επίσης στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.

Σύμφωνα με την ενδελεχή έρευνα του ECOCITY, τα τρία «πλοκάμια» του προβλήματος είναι τα εξής:

  • Το εκτεταμένο λαθρεμπόριο καυσίμων παρουσιάζεται κυρίως στο πετρέλαιο και προέρχεται από τη διαφορά του Ενιαίου Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που επιβάλλεται στους διαφορετικούς τύπους πετρελαίου (κίνησης, θέρμανσης, ναυτιλίας).

  • Η νοθεία στα καύσιμα παρατηρείται σχεδόν σε όλους τους τύπους (βενζίνες, πετρέλαιο κ.ά.), λόγω της πρόσμειξης που πραγματοποιείται (π.χ. φτηνότερης βενζίνης με ακριβότερη, νερό στα καύσιμα κ.ά.)

  •   Η περίπτωση κλοπής πετρελαίων παρατηρείται κυρίως στο πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς στις παραδόσεις σε πολυκατοικίες, εμπόρους, βιομηχανίες και εμπόρους (φούρνοι κ.ά.) δεν παραδίδεται όλη η ποσότητα. Επίσης, κλοπή παρατηρείται στο πετρέλαιο ναυτιλίας, όπου γίνονται µειωµένες ή και µηδενικές παραδόσεις.

    Ένα ακόµη πρόβληµα είναι οι εικονικές εξαγωγές πετρελαίου που παρατηρούνται σε γειτονικές βαλκανικές χώρες. Η προσπάθεια χτυπήµατος του πρώτου «πλοκαµιού» αυτού του εκτεταµένου λαθρεµπορίου λόγω της διαφοράς του ΕΦΚ µε την εξίσωση πετρελαίου θέρµανσης – κίνησης είναι µέτρο – «ασπιρίνη» αφού δεν άλλαξε ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο για τη ναυτιλία ενώ κανένα άλλο µέτρο δεν έχει ληφθεί για την αντιµετώπιση της νοθείας και της κλοπής. ∆εν αντιµετωπίζεται, όπως λένε χαριτολογώντας στο ECOCITY, ο Μαύρος Πιτ, ο ήρωας του Γουόλτ Ντίσνεϊ, ο µεγαλόσωµος γάτος και άπληστος κακοποιός, ο ορκισµένος εχθρός του Μίκι.

 
Νοθεία και κλοπή

Όπως υπογραµµίζει ο πρόεδρος του ECOCITY Θάνος Ζαφειρόπουλος, το όλο πρόβληµα εντοπίζεται στον τρόπο διακίνησης των καυσίµων και στην ανάγκη επέµβασης του κράτους σε όλον τον κύκλο της διανοµής (εταιρείες καυσίµων – εταιρείες ή ιδιοκτήτες βυτίων διανοµής καυσίµων – σηµεία παράδοσης καυσίµων).

O κύκλος διανοµής ξεκινά και ολοκληρώνεται στις εγκαταστάσεις όπου φορτώνουν τα βυτιοφόρα και τα σλέπια (πλωτές δεξαµενές).

Η παραλαβή / φόρτωση των καυσίµων γίνεται είτε στα κρατικά διυλιστήρια είτε στις εγκαταστάσεις των εταιρειών πετρελαιοειδών.

∆ικαίωµα φόρτωσης καυσίµων έχουν τα βυτιοφόρα που ανήκουν ή συνεργάζονται µε εταιρείες καυσίµων και ιδιώτες / επιχειρηµατίες που πληρούν προϋποθέσεις αποθήκευσης.

Επίσης, οι εταιρείες πετρελαιοειδών έχουν τη δυνατότητα να παραλαµβάνουν καύσιµα και µέσω αγωγών από τα διυλιστήρια στις εγκαταστάσεις τους.

Ένας άλλος σηµαντικός φορέας διακίνησης καυσίµων είναι επίσης οι ένοπλες δυνάµεις της χώρας, που παραλαµβάνουν καύσιµα από τα διυλιστήρια και τα διακινούν µε στρατιωτικά βυτιοφόρα σε µονάδες καυσίµων και στη συνέχεια για τις ανάγκες μετακίνησης του στόλου μεταφορών του στρατού.

Η μεταφορά των καυσίμων προς τους παραλήπτες (πρατήρια καυσίμων, πολυκατοικίες, βιομηχανίες, σκάφη αναψυχής κ.ά.) γίνεται με βυτιοφόρα που έχουν χωρισμένες και ογκομετρημένες δεξαμενές υποδοχής καυσίμων (διαμερίσματα). Επίσης η μεταφορά ναυτιλιακού πετρελαίου γίνεται με σλέπια ή πλοιάρια με δεξαμενές. Το ECΟΙΤΥ επισημαίνει ότι σε όλον αυτόν τον κύκλο διακρίνονται τέσσερις κατηγορίες κλοπής ή νόθευσης καυσίμων, ανάλογα με τον διακινητή και τον παραλήπτη, και συγκεκριμένα:

  • Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καύσιμου σε πρατήρια καυσίμων, που είναι πλέον δύσκολο με την εμπειρία των πρατηριούχων καυσίμων, αλλά όχι αδύνατο. Στις περιπτώσεις αυτές οι εταιρείες καυσίμων ζητούσαν να παραδίνονται σφραγισμένα διαμερίσματα των βυτίων στους πρατηριούχους.

  • Κλοπές σε παραδόσεις καυσίμων σε πολυκατοικίες, που με έντεχνο τρόπο επιτυγχάνουν κάποιοι οδηγοί βυτίων.

  • Κλοπές ή παραδόσεις νοθευμένου καυσίμου σε βιομηχανίες και καταστήματα (φούρνοι κ.λπ.).

  • Κλοπές σε παραδόσεις πετρελαίου ναυτιλίας σε πλοία με τη συνεργασία ή μη των αρμοδίων εφοδιασμού.

Όπως επισημαίνει το ECOCITY, για κάθε κλοπή ή διαθέσιμο καύσιμο που προέρχεται από παράνομη παρακράτηση και μη παράδοση, είναι βέβαιο ότι υπάρχει συνέργεια με κλεπταποδόχο, που διαθέτει ανάλογη δεξαμενή, είτε νόμιμη σε πρατήρια καυσίμων είτε παράνομη σε αποθήκες αποχρωματισμού της ιχνηθεσίας του καυσίμου. Σε αυτές τις δεξαμενές μπαίνει το καύσιμο με πλήρη γνώση της παρανομίας και με στόχο τον παράνομο πλουτισμό. Οι παράνομες δεξαμενές έχουν συνήθως πετρέλαιο ναυτιλίας ή/και θέρμανσης, που σε άλλες περιπτώσεις μπαίνει σε διαδικασία αποχρωματισμού και προώθησης για μεταπώληση στην αγορά, ενώ σε άλλες περιπτώσεις διατίθεται απευθείας για χρήση.

Η πρόταση

Το ΕΟΟΟΙΤΥ προτείνει την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της διακίνησης καυσίμων σε όλο τον κύκλο των εμπλεκομένων με τα καύσιμα, και συγκεκριμένα:

  • στα σημεία φόρτωσης καυσίμων,

  • στα δρομολόγια βυτιοφόρων και σλεπιών,

  • στα σημεία παραδόσεων καθώς και στα σημεία στάσεων,

  • στα κενά οχήματα κατά την επιστροφή στις εγκαταστάσεις,

  • στην ηλεκτρονική καταγραφή ιστορικού δρομολογίου,

  • στην τιμολόγηση με κωδικοποίηση παραληπτών,

  • στις καταγεγραμμένες δεξαμενές καυσίμων και επιβεβαίωση παραδόσεων ανάλογα με τα γεωγραφικά σημεία.

Το σύστημα, επισημαίνουν οι επιστήμονες του ECOCITY, μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε διάστημα περίπου δύο μηνών από τη στιγμή της απόφασης, εάν εφαρμοστούν συγκεκριμένα μέτρα, όπως ένα ολοκληρωμένο μητρώο δεξαμενών καυσίμων, βυτιοφόρων και σλέπιων, ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός τους, η δημιουργία κέντρου ελέγχου εταιρειών πετρελαιοειδών, ηλεκτρονικό σύστημα ροής καυσίμου, ηλεκτρονικός έλεγχος δρομολογίου, έλεγχος στις ποσότητες παράδοσης πετρελαίου θέρμανσης, κρατική εποπτεία και έλεγχος του κύκλου διακίνησης.

ECOCITY: Τα 9 βήματα για την πάταξη του λαθρεμπορίου

1. ∆έκτης που εγκαθίσταται στο βυτιοφόρο και επιτρέπει τον εντοπισµό και παρακολούθηση των κινήσεων του οχήµατος σε πραγµατικό χρόνο

2.  Ηλεκτροµηχανικές διατάξεις επιτρέπουν τον έλεγχο ανοίγµατος και κλεισίµατος των θυρίδων και βαλβίδων των δεξαµενών (διαµερισµάτων) των βυτιοφόρων

3.  Μονάδα µικροϋπολογιστή εγκαθίσταται στο όχηµα και παρακολουθεί σε πραγµατικό χρόνο τα δεδοµένα του GPS, καθώς και τα σήµατα από τις ηλεκτροµηχανικές διατάξεις ελέγχου θυρίδων και βαλβίδων

4.  Πρωτόκολλα µεταφοράς δεδοµένων (πληροφορίας), µέσω κινητής τηλεφωνίας, σε εξουσιοδοτηµένα κέντρα παρακολούθησης των δραστηριοτήτων των βυτιοφόρων

5.  Κατάλληλο λογισµικό επιτρέπει σε εξουσιοδοτηµένα κέντρα, µε τη βοήθεια ψηφιακών χαρτών, να ελέγχουν τις κινήσεις κάθε οχήµατος σε νόµιµες θέσεις φόρτωσης και διανοµής

6. Όταν ανοίξει θυρίδα διαµερίσµατος ή βαλβίδα του βυτιοφόρου και η θέση του στο GPS στο κέντρο δεν συµπίπτει µε θέση προβλεπόµενης δεξαµενής στον ηλεκτρονικό χάρτη, δίνεται σήµα συναγερµού. ∆ιαφορετικά καταγράφεται ο χρόνος που µένει ανοικτή η βαλβίδα

7. Όταν ανοίξει θυρίδα διαµερίσµατος ή βαλβίδα του βυτιοφόρου και η θέση του στο GPS στο κέντρο δεν συµπίπτει µε καταγεγραµµένη θέση πρατηρίου ή δεξαµενής στον ηλεκτρονικό χάρτη, δίνεται σήµα συναγερµού. ∆ιαφορετικά καταγράφεται ο χρόνος που µένει ανοικτή η βαλβίδα ενώ καταγράφεται και ποια συγκεκριµένη θυρίδα – βαλβίδα άνοιξε και µε ποια σειρά.

8.  Με τη βοήθεια του GPS παρακολουθείται η πραγµατική διαδροµή του βυτιοφόρου, καθώς και οποιαδήποτε στάση κάνει.

9. Όλες οι κινήσεις καταγράφονται στη Βάση ∆εδοµένων του κέντρου και στη µνήµη της µονάδας µικροϋπολογιστή του οχήµατος (µαύρο κουτί).

Ποντίκι

bloko

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s