Προφίλ των Ελλήνων εξαγωγέων την περίοδο της κρίσης


Την σαφή στροφή των ελληνικών επιχειρήσεων προς τις εξαγωγικές δραστηριότητες αποτυπώνουν τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ).

Μικρομεσαία επιχείρηση (ΜμΕ) με κύρια δραστηριότητα γύρω από τα τρόφιμα και με έδρα την Αθήνα είναι το βασικό προφίλ της σύγχρονης ελληνικής επιχείρησης, που έστω και περιστασιακά στοχεύει στην επέκταση των προϊόντων της στις διεθνείς αγορές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Νέων Εξαγωγέων του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), περίπου 2.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα απέκτησαν την περίοδο 2010-2012 εξωστρεφή προσανατολισμό. Οι επιχειρήσεις αυτές, είτε ιδρύθηκαν με σκοπό την άσκηση εξαγωγικής δραστηριότητας, είτε απέκτησαν εξωστρεφή προσανατολισμό για πρώτη φορά, σε αυτή τη χρονική περίοδο, ενώ τα προηγούμενα χρόνια η παραγωγική και εμπορική τους δραστηριότητα απευθύνονταν κατ’ αποκλειστικότητα στην εγχώρια αγορά.

Μείωση του αριθμού των επιχειρήσεων, αύξηση των εξαγωγικών εταιρειών

Η κρίση έχει αφήσει έντονο το στίγμα της στις επιχειρήσεις της Ελλάδας, καθώς σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο αριθμός των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνταν στην Ελλάδα το 2012 είχε περιοριστεί στις 760.000 επιχειρήσεις, από 860.000 που ήταν το 2007. Παράλληλα, αποκαλύπτει άλλο ένα χαρακτηριστικό της ελληνικής οικονομίας, την απόλυτη κυριαρχία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, καθώς αντιπροσωπεύουν το 99,9% του συνόλου των επιχειρήσεων και καλύπτουν το 69,9% της οικονομικής προστιθέμενης αξίας και το 85,1% της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα (εξαιρείται ο χρηματοπιστωτικός). Επιπλέον, μόλις το 24% των ΜμΕ δραστηριοποιούνται στους τομείς της υψηλής τεχνολογίας και έντασης γνώσης.

Ωστόσο, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ στην Ελλάδα ασκούν, είτε συγκυριακά, είτε σε μόνιμη βάση, εξαγωγική δραστηριότητα συνολικά 12.000 επιχειρήσεις το 2011 (ποσοστό 1,57% του συνόλου). Είναι πολύ σημαντικό λοιπόν, ότι μέσα στην 3ετία της κρίσης, αντί να υπάρξει στροφή στην εσωστρέφεια, οι νέοι Έλληνες επιχειρηματίες προτιμούν να απευθυνθούν στη διεθνή αγορά. Εντάσσουν λοιπόν σταδιακά στην επιχειρησιακή τους στρατηγική τις εξαγωγές, όχι σαν συγκυριακή μόνο προσέγγιση, αλλά και ως αναπτυξιακή επιλογή. Εξάλλου, τα 3/5 των νέων εξωστρεφών επιχειρήσεων εντάσσεται στην κατηγορία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Βασικό εξαγωγικό προϊόν τα τρόφιμα

Σύμφωνα με την ΕΛ.ΣΤΑΤ. οι βασικοί τομείς δραστηριοποίησης των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι:

  • Στα Τρόφιμα δραστηριοποιούνται οι 3 στις 10 εξαγωγικές επιχειρήσεις (30%)

  • Στη 2η θέση, με ποσοστό 10% τα Μηχανήματα-Εξοπλισμοί

  • Στην 3η θέση οι Μεταφορές-Υλικό Μεταφορών

  • Στην 4η θέση, με ποσοστό 6,6% οι Εκτυπώσεις-Προϊόντα Συσκευασίας

  • Ο ήδη εξωστρεφής κλάδος των Δομικών Υλικών εκπροσωπείται με ποσοστό 5%, όπως επίσης και ο κλάδος Ένδυσης-Υπόδησης

  • Ίδιο ποσοστό συγκεντρώνουν και οι Σύμβουλοι Εξαγωγών-Αντιπρόσωποι-Μεσίτες (5%), επιβεβαιώνοντας την τάση ανάπτυξης υποστηρικτικών προς τις εξαγωγές υπηρεσιών και προϊόντων στην ελληνική αγορά.

Επέκταση της «πρόθεσης εξωστρέφειας»

Χαμηλότερα στην κατάταξη βρίσκονται τα Πλαστικά Είδη (3,3%), η Πληροφορική-Λογισμικό (3,3%), Φάρμακα-Καλλυντικά (3,3%), Χημικά-Λιπάσματα (3,3%), Κοσμήματα (3,3%). Με μικρότερες εμφανίσεις εμφανίζονται δραστηριότητες όπως είδη οικιακή χρήσης, οχήματα-σκάφη, είδη λαϊκής τέχνης κ.α. Η κατηγορία αυτή συγκεντρώνει ποσοστό 12%, συνιστώντας σε απόλυτα μεγέθη τον δεύτερο μεγαλύτερο κλάδο και επιβεβαιώνοντας την επέκταση της «πρόθεσης εξωστρέφειας» σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων οικονομικής δραστηριότητας.

Την πρωτοκαθεδρία στις εξαγωγές έχει Αττική, όπου είναι εγκατεστημένο το 75% των επιχειρήσεων και από εδώ πραγματοποιείται άνω του 52% των συνολικών ελληνικών εξαγωγών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΣΕ, την Αττική ακολουθούν με ποσοστά στα επίπεδα του 5% η Μακεδονία, η Στερεά Ελλάδα και η Πελοπόννησος. Το γεωγραφικό χάρτη των Νέων Εξαγωγέων συμπληρώνουν η Θεσσαλία (3,3%), η Δυτική Ελλάδα (3,3%) και η Κρήτη (1,6%).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s