Σε αύξηση των αντικειμενικών τιμών έως και 60% προχωρεί το υπ. Οικονομικών


Μετατίθεται για το 2014 το νέο σύστημα υπολογισμού των αξιών με τα real time στοιχεία της ΤτΕ και των φορέων της αγοράς (μεσιτικά γραφεία, εταιρίες Real Estate)

Για το 2014 μεταθέτει η κυβέρνηση το νέο σύστημα αυξομείωσης των αντικειμενικών τιμών που θα βασίζεται σε real time στοιχεία των φορέων της αγοράς, εκτιμώντας ότι στις παρούσες αρνητικές συνθήκες της κτηματαγοράς αυτά μπορεί να είναι αναξιόπιστα. Ως μόνη λύση είναι η «πεπατημένη» της οριζόντιας αναθεώρησης των τιμών.

Έτσι προκειμένου οι αξίες να προσεγγίσουν περισσότερο τις εμπορικές τιμές σε κάποιες περιοχές της χώρας οι αυξήσεις που θα γίνουν στις αντικειμενικές θα είναι πολύ μεγάλες και ενδεχομένως να ξεπερνούν ακόμη και το 50% με 60%.

Τέτοιες περιοχές στο νομό Αττικής είναι η Κηφισιά, η Γλυφάδα, η Βούλα, το Ελληνικό, η Νέα Σμύρνη, το Παλαιό Φάληρο, ο Διόνυσος, η Πεντέλη, η Δροσιά, κ.ά. όπου η μείωση των εμπορικών τιμών εξαιτίας της κρίσης είναι την τελευταία τριετία χαμηλότερη του 20%, τότε προοιωνίζονται μεγάλες αναθεωρήσεις στις αντικειμενικές.

Από την άλλη θα υπάρχουν και μειώσεις τιμών σε περιοχές που υποβαθμίστηκαν τα τελευταία χρόνια λόγω της κάμψης της εμπορικότητας την οποία γνώρισαν ( το κέντρο της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης) ή σε αστικές πόλεις όπου οι αντικειμενικές είναι υψηλότερες έως και δυόμιση φορές σε σχέση με τις αγοραίες αξίες.

Την αναντιστοιχία αυτών των τιμών θα προσπαθήσουν στο υπουργείο Οικονομικών να την «λειάνουν» μέσω Υπουργικής απόφασης με την οποία θα προβλέπεται μείωση των αντικειμενικών τιμών κατά περίπου 15% κατά μέσο όρο, στα πρότυπα του ΕΕΤΗΔΕ.

Το σχέδιο αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή αφού προηγουμένως η κυβέρνηση πάρει το «πράσινο φως» από την τρόικα η οποία έχει μείνει με την υποχρέωση που έχει αναλάβει η ελληνική πλευρά για την κατάρτιση ενός νέου συστήματος υπολογισμού αντικειμενικών τιμών.

Μίας ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων – «τράπεζα τιμών» – στην οποία θα καταχωρούνται οι εμπορικές αξίες όλων των ακινήτων της χώρας (κατοικίες, επαγγελματικά ακίνητα, καταστήματα, οικόπεδα, αγροτεμάχια). Η βάση αυτή θα «τροφοδοτείται» με στοιχεία από όλους τους πιστοποιημένους φορείς της αγοράς, όπως είναι τα μεσιτικά γραφεία, οι εταιρίες Real Estate , η Ομοσπονδία των κατασκευαστών ακινήτων και φυσικά με αυτά που έχει στην διάθεση της η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία ενημερώνεται από τις εμπορικές τράπεζες μέσω των δανείων για την στεγαστική πίστη που χορηγούν σε καταναλωτές.

Σύμφωνα με αρμόδιο παράγοντα του υπουργείου Οικονομικών ο νέος αυτός μηχανισμός αποτελούσε «μνημονιακή» υποχρέωση (προαπαιτούμενο) για την δόση των 2,8 δισ. ευρώ και για το λόγο αυτό συστήθηκε ειδική επιτροπή -με απόφαση Γιάννη Στουρνάρα – που θα πρέπει έως τις 8 Ιουλίου να παραδώσει το πόρισμά της.

Η ίδια πηγή διευκρίνιζε όμως πως δεν είναι στα πλάνα της επιτροπής να αλλάξει τις αντικειμενικές τιμές της εφορίας με το νέο αυτό σύστημα από φέτος.

Έτσι ο νέος μηχανισμός αυξομείωσης των αντικειμενικών τιμών θα ισχύσει από το 2014 και αφού έχει προηγηθεί ένα διάστημα πιλοτικής εφαρμογής ώστε να αποφευχθεί οποιαδήποτε στρέβλωση στην αγορά.

Για παράδειγμα επειδή ο νέος μηχανισμός θα διαμορφώνει τις τιμές ανάλογα με την προσφορά και την ζήτηση αυτό την δεδομένη χρονική στιγμή αποτελεί πρόβλημα για το υπουργείο Οικονομικών.

«Επειδή σήμερα η κτηματαγορά είναι στο μηδέν», όπως εξηγεί υψηλόβαθμος παράγοντας του υπουργείου Οικονομικών «και εφαρμόζονταν τώρα το νέο αυτό σύστημα θα συνέβαινε το εξής: Στα ακριβά προάστια της Αθήνας όπου οι αντικειμενικές είναι σήμερα σε αδικαιολόγητα υψηλά επίπεδα θα έπρεπε να μειωθούν, από την στιγμή που δεν υπάρχει ζήτηση για ακίνητα.

Κάτι τέτοιο όμως μεταφράζεται με ελάφρυνση των πλούσιων, οι οποίοι εκτός του ότι θα μπορούν αργότερα να αγοράσουν οικόπεδα και κτίσματα σε αυτές τις περιοχές σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές θα πλήρωναν και λιγότερους φόρους. Για παράδειγμα ο ενιαίος φόρος θα ήταν χαμηλότερος για τους κατοίκους των βορείων προαστίων.

Αντιθέτως, στις λαϊκές και υποβαθμισμένες περιοχές με τις χαμηλές εμπορικές και αντικειμενικές τιμές, γίνονται κάποιες μικρές συναλλαγές , εκεί θα έπρεπε να ανέβουν! Αυτό θα επιβάρυνε τα λαϊκά νοικοκυριά, την ώρα που το μεγάλο κεφάλαιο θα είχε ελαφρύνσεις ».

Το πιο σημαντικό, λένε στο υπουργείο Οικονομικών, είναι πως ένας νέος μηχανισμός αλλαγής των τιμών με βάση τις ελάχιστες εμπορικές συναλλαγές που πραγματοποιούνται σήμερα, θα ήταν αναξιόπιστος. Ειδικά οι συντελεστές εμπορικότητας είναι εκτός πραγματικότητας. Συμφωνούν σε αυτό όλοι οι φορείς της αγοράς: οι εμπορικές τράπεζες, η Proindex, οι κατασκευαστές, οι ιδιοκτήτες, οι μεσίτες, η Τράπεζα της Ελλάδος.

Δεν υπάρχουν στοιχεία καν για τα έτη 2011-2012, και άρα η βάση δεδομένων που δημιουργείται δεν θα δίνει αξιόπιστα νούμερα.

Πρέπει να υπάρχουν πραγματικά στοιχεία, που θα αντανακλούν τις αξίες στην αγορά» λένε στο υπουργείο Οικονομικών. «Αυτό το ξέρει και η τρόικα και για αυτό έδωσε ήδη τρίμηνη παράταση στην εκπλήρωση της υποχρέωσης του Μνημονίου. Τον Ιούνιο θα εκτιμήσουν και θα καταλάβουν και αυτοί ότι η ανυπαρξία αγοραπωλησιών δεν επιτρέπει την λειτουργία του».

Για το λόγο αυτό στο υπουργείο Οικονομικών αναμένουν πως προς το τέλος του έτους θα εξαγγελθεί ο νέος μηχανισμός, με την παραδοχή όμως πως δεν είναι έτοιμος να δώσει αξιόπιστες αντικειμενικές τιμές, εάν πρώτα δεν κινηθεί η αγορά. Εκτιμάται ότι θα δουλέψει κανονικά από το δεύτερο εξάμηνο του 2014 και μετά.

M. Χριστοδούλου

www.bankingnews.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s