Αριστείδης Μπαλτάς: Θα αλλάξουμε τη μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια


0ecc3146646693296fe9f23a7a5820e1_baltas345_768_480_c______

Συνέντευξη του Υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων στον Βαγγέλη Παπαδημητρίου…

«Σε δύο χρόνια αλλάζει και το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων. Οι αλλαγές θα είναι συνταρακτικές. Η ελληνική οικογένεια δεν αντέχει άλλη “εξέταση”». Ο υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού και Θρησκευμάτων, Αριστείδης Μπαλτάς, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στα «Επίκαιρα» αποκαλύπτει τα σχέδιά του για την εκπαίδευση και το πολιτικό πρόγραμμα της Αριστεράς για το δημόσιο σχολείο, απαντά στους επικριτές του για τα πρότυπα σχολεία και την αριστεία, ενώ επιτίθεται με δριμύτητα σε εκείνους που κοντόφθαλμα αναζητούν «εδώ και τώρα» λύσεις, ανεξαρτήτως συνθηκών. «Είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε και, μάλιστα, τώρα. Δεν ζητώ πίστωση χρόνου. Να κριθούμε από το έργο μας», σημειώνει εμφαντικά.

Κύριε Μπαλτά, προσωπικά δεν με έβλαψε καθόλου στη ζωή μου που τελείωσα πρότυπο δημόσιο σχολείο. Γιατί είστε εναντίον; Δεν είναι κακό να είναι κάποιος άριστος μαθητής…

Δεν διαφωνώ καθόλου. Εγώ όμως θέλω όλα τα σχολεία της χώρας να είναι σχολεία άριστα. Προσωπικά, οραματίζομαι ένα μεγάλο δημόσιο σχολείο που θα είναι, αν θέλετε, «πρότυπο» και θα δίνει τις δυνατότητες σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως οικονομικών δυσκολιών, καταγωγής και δυνατοτήτων, να μετέχουν και να αρπάζουν κυριολεκτικά τη μάθηση. Ονειρεύομαι ένα δημόσιο σχολείο που οι μαθητές θα χαίρονται να μετέχουν και όχι που θα μισούν ή θα βαριούνται. Τα σημερινά πρότυπα ή πειραματικά σχολεία είναι περίπου εξήντα σε όλη τη χώρα. Στα πειραματικά πρέπει να δοκιμάζονται πρότυπες μέθοδοι διδασκαλίας, να υπάρχουν καθηγητές με αυξημένα προσόντα, που θα εναλλάσσονται και δεν θα είναι μόνιμοι σε αυτά, για να μεταφέρουν τις γνώσεις τους. Αλλά με ενδιαφέρει κατά κύριο λόγο το σύνολο των δημόσιων σχολείων της χώρας, που πολλά από αυτά αντιμετωπίζουν τραγικές συνθήκες. Προφανώς δεν είμαι κατά ούτε των πρότυπων ούτε των πειραματικών σχολείων. Αντίθετα. Όλοι όμως έχουμε ικανότητες. Κανείς για μένα και, μάλιστα, σε αυτές τις ηλικίες δεν είναι ανίκανος. Εξάλλου, υπάρχουν και αναδεικνύονται κυριολεκτικά άριστοι μαθητές που προέρχονται από υποβαθμισμένα σχολεία.

Πώς θα λειτουργούν του χρόνου τα λεγόμενα «πρότυπα σχολεία»;

Σε όλα τα πειραματικά θα γίνει κλήρωση σύμφωνα με τους υπάρχοντες κανόνες. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα –κι όχι την τελευταία στιγμή– θα σταλούν και οι οδηγίες. Σε κάποια από τα σημερινά πρότυπα – πειραματικά, αυτά που ονομάσαμε «ιστορικά», σε συνεργασία με τον σύλλογο καθηγητών και γονέων, αν θέλουν να υπάρξουν εξετάσεις θα γίνουν εξετάσεις. Θέλω όμως να ξεκαθαρίσω κάτι: με όλη αυτή την ιστορία, που τη θεωρώ υπερβολική, κανείς δεν έμαθε ότι διορίστηκαν τετρακόσιοι αναπληρωτές καθηγητές και πως διώχθηκαν από την εκπαίδευση καθηγητές που βρέθηκαν με πλαστά πτυχία. Δεν υποτιμώ το ένα ζήτημα, τονίζω όμως ότι την ίδια στιγμή γίνεται μια γιγαντιαία δουλειά παντού. Δεν έχουμε μάθει στην Αριστερά να αυτοδιαφημιζόμαστε κι αυτό ίσως να είναι πρόβλημα.

Κουράστηκα, κύριε Μπαλτά, να βλέπω εισαγωγικές εξετάσεις για το πανεπιστήμιο. Σε τέσσερις μέρες να κρίνεται το μέλλον μου;

Συμφωνώ απολύτως. Όλο το σύστημα δουλεύει μόνο για τις εισαγωγικές εξετάσεις, λες και πρόκειται για πόλεμο. Σε πρώτο επίπεδο, θα αποσυνδεθεί το λύκειο από τα πανεπιστήμια. Τα λύκεια θα αποκτήσουν αυτόνομο ρόλο και άξιο πτυχίο, ανεξαρτήτως αν μετά οι απόφοιτοι θελήσουν να περάσουν ή όχι στα πανεπιστήμια. Η τελευταία τάξη του λυκείου και το πρώτο έτος του πανεπιστημίου μπορεί να έχουν πολλά κοινά. Δεν μου αρέσει το λύκειο να είναι ένα κακό φροντιστήριο για το πανεπιστήμιο. Και για τον μαθητή και για τον δάσκαλο, που νιώθει εξαιρετικά εγκλωβισμένος.

Θα ανακοινώσετε εισαγωγή χωρίς εξετάσεις; Και μετά ξεκαθάρισμα εντός;

Αν αυτή τη στιγμή ανοίξουν για όλους τα πανεπιστήμια, τότε η Ιατρική θα έχει δέκα χιλιάδες φοιτητές και άλλες σχολές θα είναι κενές. Σας αποκαλύπτω πως ήδη σχεδιάζουμε το μεγάλο επόμενο βήμα. Υπάρχει η σκέψη, αλλά προέχει η αναμόρφωσητου λυκείου. Σε δύο χρόνια θα είμαστε έτοιμοι να αλλάξουμε ριζικά και ουσιαστικά τη μέθοδο εισαγωγής στα πανεπιστήμια.

Πολλοί επικριτές σας σάς κατηγορούν ότι καθυστερείτε. Όλα τελικά εξαρτώνται από τη διαπραγμάτευση;

Όχι. Αλλά, αν δεν υπάρχει προσωπικό, τότε για ποια αλλαγή να μιλήσω; Σε κάποια πανεπιστήμια, καθηγητές που είναι συνταξιούχοι πηγαίνουν και εργάζονται εθελοντικά. Σε κάποια σχολεία η κατάσταση είναι δραματική. Δεν σχετίζεται αποκλειστικώς με τα Μνημόνια, αλλά σχετίζεται με θέματα υλικής δυνατότητας του σχολείου. Δεν περιμένω όμως το ένα για να προχωρήσω στο άλλο. Αρχίζουμε από αυτή τη στιγμή. Καταθέτουμε ένα πολυνομοσχέδιο, το οποίο θα περιλαμβάνει ρυθμίσεις μικρού βεληνεκούς που θα ξεμπλοκάρουν πράγματα στη λειτουργία λυκείου και πανεπιστημίου, ενώ παράλληλα λειτουργούν ήδη ομάδες μελέτης για όλες τις βαθμίδες ώστε σε λιγότερο από έναν χρόνο να είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε τις μεγάλες αλλαγές. Και πάντα ύστερα από διαβούλευση. Έτσι ώστε να κατατεθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο νόμου.

Πρέπει όμως, όπως αντιλαμβάνεστε κι εσείς, να προχωρήσετε γρήγορα…

Είμαστε καταδικασμένοι, ως κυβέρνηση, να πετύχουμε και, μάλιστα, τώρα. Η έννοια του πολιτικού χρόνου είναι όμως παρεξηγήσιμη. Το «τώρα» μπορεί να είναι σε μια ώρα, σε μια μέρα, σε έναν μήνα. Δεν ζητώ πίστωση χρόνου από τους γονείς και τους δασκάλους. Ζητώ να κρίνομαι από το έργο μου. Δεν μου αρέσει να λαϊκίζω. Θέλω να ανακοινώνω όταν είμαι έτοιμος. Και πολύ σύντομα θα είμαι. Όλοι θα ωριμάσουμε μέσα από τις νέες συνθήκες. Επαναλαμβάνω, δεν ζητώ περίοδο χάριτος. Δεν έχω το δικαίωμα και το ξέρω πολύ καλά. Άλλο η ανυπομονησία κι άλλο οι μεγάλες αλλαγές. Για παράδειγμα, με το να ανακοινώσω αύριο την ελεύθερη εισαγωγή στα πανεπιστήμια δεν λύνω το πρόβλημα. Ίσως και να το γιγαντώσω. Αν όμως δοθεί ριζική λύση και στην αναμόρφωση του λυκείου, τότε θα έχουμε πετύχει, διαλύοντας μια γάγγραινα δεκαετιών. Το «τώρα» σε αυτή την περίπτωση θα έχει οριστεί με βάση τον χρόνο ή την αποτελεσματικότητα του σχεδιασμού.

«Η συστράτευση προϋπόθεση για την επιτυχία της διαπραγμάτευσης»

Βλέπετε εκλογές εκ νέου ή δημοψήφισμα;

Δεν έχει περάσει καλά καλά ένας μήνας. Θα ξαναπάμε σε εκλογές; Υπάρχει μια ισχυρή νωπή εντολή που είχε και δημοψηφισματικό χαρακτήρα. Η χώρα βρίσκεται σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης. Είμαστε σε μια διαπραγμάτευση εξαιρετικά σκληρή. Όχι με τους λαούς, αλλά με τις κυβερνήσεις. Σε αυτή την περίοδο χρειάζεται συστράτευση. Η κοινωνία μάς δίνει την ανοχή της θετικά, ενεργητικά. Η συστράτευση είναι προϋπόθεση για να πετύχει η διαπραγμάτευση. Διαπιστώνουμε ότι σήμερα, για πρώτη φορά, διεξάγεται στην Ευρώπη μια συζήτηση μπροστά στα μάτια όλων των λαών. Μαθαίνουμε ακόμη και το τι γίνεται πίσω από τις κλειστές πόρτες ή τους ψιθύρους στο μέσον ενός χαιρετισμού. Επί πέντε χρόνια απλώς μας ανακοίνωναν αποφάσεις. Γιατί εκλογές τώρα;

Υπάρχουν όμως αντιδρώντες και, μάλιστα, στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ…

Ο ελληνικός λαός νιώθει την ανάγκη να αλλάξουν όλα στη ζωή του μέσα σε έναν μήνα· αν είναι δυνατόν, και σε μια μέρα. Κι εγώ το θέλω. Θέλω να τα αλλάξω όλα στο υπουργείο, αλλά γνωρίζω πως, αν αρχίσω να διαφωνώ με την οποιαδήποτε μικρή ή μεγάλη λεπτομέρεια του συμφώνου-γέφυρα, τότε το μόνο που θα καταφέρω θα είναι να προσδώσω ένα ακόμη ισχυρό όπλο στην απέναντι πλευρά. «Συστρατεύομαι» δεν σημαίνει ότι διαγράφω τις διαφωνίες μου. Μελετώ τον πολιτικό χρόνο και αξιολογώ τη στιγμή. Είναι τώρα η στιγμή να «πυροβολήσω» την κυβέρνηση και, μάλιστα, εκ των έσω; Προσωπικώς, θεωρώ πως όχι. Τώρα είναι η στιγμή να αντιμετωπίσω την ανθρωπιστική κρίση και να βελτιώσω τις συνθήκες ζωής. Το θεωρείτε λίγο αυτό; Και το ερώτημα μου δεν είναι ρητορικό. Η πολιτική απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι το κυβερνητικό έργο. Τα υπόλοιπα θα έχουμε την ευκαιρία να τα κουβεντιάσουμε. Δόξα σοι ο Θεός, στην Αριστερά ξέρουμε να κουβεντιάζουμε και να προχωράμε…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 280 του περιοδικού Επίκαιρα.

πηγή

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s