Αφήνουμε Μετρό Θεσσαλονίκης και πάμε Σκόπια;


2011-12-10 15cropped logo.jpg

σχόλιο MySatelite: Δικαιολογημένη η αγανάκτιση για το Μετρό. Για όσους μένουν Θεσσαλονίκη, φαντάζει υπεράνθωπη η υπομονή της εταιρείας (αν και δεν μας καίγεται καρφί για τον όμιλο Μπόμπολα, που εξαγόρασε την χρεοκοπημένη ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική, εισήλθε στο έργο, και για τον οποίο η  κυβέρνηση κάνει σάλτα να επιταχύνει τις διαδικασίες για την επίλυση των οικονομικών διαφορών/προβλημάτων).

Καταστηματάρχες και κάτοικοι μπούχτισαν πια να βλέπουν άδεια εργοτάξια γιατί για άλλη μια φορά κάποιο κώλυμα εμφανίστηκε. Μπούχτισαν να βλέπουν μια πόλη με κατακρεουργημένες ειδικά τις οδούς Εγνατία, Αγια Σοφία, Βενιζέλου, Μοναστηρίου.

Το 2007 έφτασε ο πρώτος μετροπόντικας. Απο τότε τι;

Mιλάνε για 5 επεκτάσεις ενώ δεν τελείωσαν το βασικό έργο των 9,6 χλμ. Επαναλαμβάνω —  9,6 χλμ.

Hμερομηνίες για το άνοιγμα του πιο υπερσύγχρονου έργου της Ευρώπης ακούμε εμείς οι Θεσσαλονικείς απο την πρώτη φορά που άνοιξε η περιβόητη «τρύπα του Κούβελα» στα τέλη της 10ετίας του ’80.

Η γραφειοκρατία, ο εμπαιγμός των πολιτών, τα πολιτικά παιχνιδάκια που παίζονται στα γραφεία πολεοδομίας, νομαρχίας, δημαρχείου, μητροπολιτικού μεγάρου, συλλόγου αρχαιολόγων, και κατασκευαστικών εταιρειών έχουν καταστρέψει μια πανέμορφη πόλη. Όλοι ξέρουμε πόσων έτων είναι η Θεσσαλονίκη. Όλοι γνώριζαν πως θα υπήρχαν αρχαία. Μια βόλτα να έκαναν στη Δημητρίου Γούναρη θα έβλεπαν σε τι βάθος βρισκονταί. Δηλαδή δεν θα έβρισκαν τίποτα στο ύψος της Βενιζέλου; Γιατί δεν λύνανε τέτοιου είδος προβλήματα — σοβαρότατα προβλήματα γιατί μιλάμε για την κληρονομιά μας — πριν καν στήσουν τις απαίσιες μεταλλικές περιφράξεις και δημιουργήσουν το κυκλοφοριακό χαός;

Όλοι ξέρουν, όλοι είναι ειδικοί, όλοι έχουν δίκιο, και οι ταπεινοί Θεσσαλονικείς ως συνήθως τους έχουν γραμμένους στα κολαούζα τους.

Και τώρα μένει να εγκαταλείψει το μετρό ο Ελλάκτωρ. Συμπτωματικά, ο Άκτωρας κατέθεσε προσφορά στον διαγωνισμό ανακατασκευής σιδηροδρομικού τμήματος στην ΠΓΔΜ. (Διαβάστε τα άρθρα που ακολουθούν.)

Άσε μωρέ. Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης – πλατεία Αριστοτέλους σε 20 λεπτά και με περπατούρα καλά είναι.

Εκάβη

Απειλεί να εγκαταλείψει το μετρό Θεσσαλονίκης ο Ελλάκτωρ

Επιρρίπτει ευθύνες στην Αττικό Μετρό

Απειλεί να εγκαταλείψει το μετρό Θεσσαλονίκης ο Ελλάκτωρ

Της Μαριάννας Τζάννε

Σε οριακό σημείο βρίσκεται η επανεκκίνηση του μετρό της Θεσσαλονίκης με τον  Άκτωρα που αποτελεί τη σανίδα σωτηρίας για την κυβέρνηση για να κρατηθεί στη ζωή, να απειλεί να εγκαταλείψει το έργο εάν δεν αλλάξουν οι ρυθμοί και αν δεν ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις της κοινοπραξίας που ανέρχονται σε πολλά εκατομμύρια ευρώ. Τα “γυμνάσια” του νέου αναδόχου ήταν εν πολλοίς αναμενόμενα, δημιουργούν όμως ένα εκρηκτικό μείγμα στο έργο που βρίσκεται αντιμέτωπο με τις αρχαιότητες στην Βενιζέλου αλλά και με τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται στις εκρεμμείς απαλλοτριώσεις στην Βούλγαρη. Τα σύννεφα που έχουν πυκνώσει επιβεβαιώνει η σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε προ λίγων εβδομάδων στην Αττικό μετρό με επικεφαλείς της τεχνικής εταιρείας. Η συζήτηση, -σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες- έγινε σε υψηλούς τόνους, καθώς στελέχη της εταιρείας επιρρίπτουν σοβαρές ευθύνες για την τροπή που έχει πάρει το έργο στην κρατική εταιρεία, προβλέποντας ότι εάν συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί το μετρό δεν θα ολοκληρωθεί ούτε το 2025! Το μήνυμα μάλιστα που έστειλαν ήταν σαφές. Όπως αναφέρθηκε, ο Άκτωρας είναι σύμβουλος των τραπεζών για να σωθεί το έργο και να μην εκπέσουν οι εγγυητικές και δεν υπάρχει καμία δέσμευση εάν αποφασίσει να το εγκαταλείψει. Η αγανάκτηση της κατασκευαστικής εταιρείας φαίνεται να ξεχειλίζει από τον αργό, γραφειοκρατικό και νομικό μανδύα με τον οποίο ντύνονται όλες οι αποφάσεις της Αττικό μετρό. Μέσα σε αυτές θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι απαιτήσεις της ελληνοιταλικής κοινοιπραξίας για τις οποίες η Αττικό μετρό επιμένει να κριθούν στην διαιτησία απορρίπτοντας όλες τις αιτήσεις θεραπείας της ΑΕΓΕΚ.

Γόρδιο δεσμό για το έργο συνεχίζει να αποτελεί και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος επιμένει σε υπουργική απόφαση που να ξεκαθαρίζει ότι τα αρχαία από το σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου δεν θα απομακρυνθούν, και θα παραμείνουν στην θέση τους. Την Τρίτη, εκδικάστηκαν από το ΣτΕ τα ασφαλιστικά μέτρα που έχει καταθέσει σε μία προσπάθεια να μπλοκάρει την υπουργική απόφαση που προβλέπει τη μεταφορά των αρχαιοτήτων στο στρατόπεδο Παύλου Μελά ή σε άλλο χώρο. Η κύρια προσφυγή του δήμου Θεσσαλονίκης αναμένεται να εκδικαστεί στις 15 Ιανουαρίου 2014. Την ξέρα στην οποία έχει πέσει το έργο επιβεβαιώνουν και τα μεγά εμπόδια που αντιμετωπιζει ο σταθμός της Βούλγαρη. Την χαριστική βολή έδωσε πρόσφατη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου της πόλης, με την οποία μετατίθεται για το μέλλον απαλλοτρίωση έκτασης 500 μέτρων για να ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή του σταθμού που βρίσκεται σε μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της Θεσσαλονίκης. Η απόφαση η οποία εκδόθηκε με καθυστέρηση μηνών σηματοδοτεί ένα νέο μεγάλο κύκλο καθυστερήσεων, τουλάχιστον ενός χρόνου.

Στην Αττικό μετρό καταβάλλεται προσπάθεια να εξαντληθούν όλα τα νομικά εργαλεία ώστε να υπάρξει υπερπήδηση των εμποδίων για την Βούλγαρη καθώς σε διαφορετική περίπτωση μελετάται ακόμη και το ενδεχόμενο της κατάργησης του σταθμού. Το δικαστήριο αναρμοδίως δεν καθορίζει την τιμή της απαλλοτρίωσης και προτείνει νέα πραγματογνωμοσύνη, ώστε να γίνει νέα εκτίμηση και εν συνεχεία νέο δικαστήριο. Η υπόθεση έχει ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη. Η κύρια απαλλοτρίωση στην περιοχή ολοκληρώθηκε το 2011. Οι συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις που είναι 500 μέτρα ήταν να εκδικαστούν τον Μάιο του 2012. Προκηρύχθηκαν στο μεταξύ εθνικές εκλογές και μετατέθηκαν πέντε μήνες αργότερα. Όμως και πάλι δεν εκδικάστηκαν λόγω κινητοποιήσεων των δικαστικών και τελικά η δίκη ορίστηκε για το Μάρτιο του 2013!

newmoney

ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ στον διαγωνισμό ανακατασκευής σιδηροδρομικού τμήματος στην ΠΓΔΜ

Αποσφραγίσθηκαν προσφάτως οι προσφορές του διαγωνισμού που αφορά στην ανακατασκευή του σιδηροδρομικoύ τμήματος Kumanovo- Beljakovce κατά μήκος του Διαδρόμου VIII, στην ΠΓΔΜ, έργο για το οποίο η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης παρέχει το ποσό των 45,5 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρει σε έγγραφό του το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Σκοπίων, προσφορές υπέβαλαν οκτώ εταιρείες: Οι ελληνικές ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ, οι αυστριακές Strabag και Por, η γερμανική Viber, η κινεζική Sinohidro, η τσεχική Subtera και η τουρκική Acilim.

Την υψηλότερη τιμή κατασκευής, μη συμπεριλαμβανομένης της έκπτωσης, ζητά η τουρκική εταιρεία (περίπου 58 εκατ. ευρώ) και τη χαμηλότερη η γερμανική (περίπου 41 εκατ. ευρώ). Η τελευταία προσφέρει έκπτωση περίπου 1,7 εκατ. ευρώ, ενώ η προσφερόμενη από την κινεζική εταιρεία έκπτωση ανέρχεται στο 2-3% του συνολικού κόστους και η τσεχική στο 3%.

Μετά το άνοιγμα ξεκίνησε η περίοδος αξιολόγησης προκειμένου να επιλεγεί η πλέον συμφέρουσα προσφορά.

inews

Σχολιάστε